2013-01-22 | 15:27:44

Mythbusting- Härjedalen

Ända sedan jag flyttade upp till fjällen har jag minsann fått höra massvis med negativa rykten och påståenden om Härliga Härjedalen!
 
Faktum är att jag fick höra dom rätt regelbundet redan innan jag bodde här när folk bokstavligen försökte skrämma mig från att flytta hit. 

Såhär i efterhand inser jag att 98% av alla dom som försökte skrämma mig faktiskt aldrig varit här.  

För att lugna ner släkt och vänner tänkte jag reda upp dom vanligaste myterna jag stöter på;


**KYLA**

Varje gång jag nämner något om kylan häruppe, vare sig det är när jag är nere och hälsar på eller om jag skriver något på facebook, så är det alltid minst en sörlänning som drar till med den klassiska;

<<Men vi har högre luftfuktighet så det känns myyyyyyyyyyyyyy*gasp*yyyyyyycket kallare här nere än uppe hos er!>>  
 
JA det stämmer att luftfuktigheten gör att det känns kallare. 
However den här allmänna uppfattningen om att det bara skulle kännas som -5-10 grader här när termometern visar -30 är ju bara ren okunnighet.
 
Det är nog snarare så att när det är minus 30 känns det mer som minus 20-25 uppe i byn. Men likt förbannat är det skitkallt. 


**MYGG**

Jag vet inte vart folk fått har fått det ifrån, men av någon outgrundlig anledning har folk fått för sig att det skulle vara biljarders miljoner med mygg i hela byn så fort det blir sommar.
 
Sen jag flyttade hit har jag knappt sett en mygga hemma hos oss! Inte uppe på jobbet heller för den delen.
Så vart folk har sett alla dessa myggsvärmar inne i byarna är ett mysterium.


Däremot om man åker över sjön och in i lövskogen, DÄR finns det mygg.


**SAMER**

Nej, alla som bor häruppe är inte samer. Och dom bor inte i hela byar som består av kåtor heller för den delen.
Hallå, vart var ni på historielektionerna i skolan egentligen!? Omgwtfbbq!

**BJÖRNAR**

Så här är det, det finns massor med björnar häruppe.
Men dom kommer inte gåendes på gatorna mitt i byn flera gånger i veckan för att leta mat.
Björnar är superskygga och det finns dom som bott här hela liv och vandrar i skogarna varje dag och ändå aldrig få se en!  
En björn attackerar bara om den blir överraskad eller känner sig hotad.
Den kommer inte vandra genom byn, leta upp min lägenhet, bryta upp dörren och helt omotiverat äta upp mig...



**MYSKOXAR**

Nej, man kan inte åka upp på Funäsdalsberget och spana efter myskoxar...
Man bör nog inte heller <<försöka klappa dom>> om man <<mot förmodan RÅKAR stöta på en>>  
 
Postat av: Kusin Larsson

Aahahahaha så klockrent! XD

Svar: Haha, tack och bock! :D
// Sanna

2013-01-22 @ 20:22:53
Postat av: Kaleido

Skrattade till åt både mygg- och björndelen xD Får mig att tänka på att vissa har för sig att vi har isbjörnar i lilla Sverige :o?

Svar: Haha, jag har faktiskt fått den frågan om isbjörnar på allvar en gång på deviantart. xD Jag svarade att vi hade det... Kunde inte låta bli. lol
// Sanna

2013-01-23 @ 16:41:03
URL: http://kaleido.blogg.se
Läs inlägget innan du kommenterar och respektera följande;
- Spam och reklamkommentarer godkänns inte.
Det inkluderar även "hej hur mår du"- kommentarer och förfrågningar om bloglovin byten.
- I denna blogg behandlar vi varandra med respekt! All form av nätmobbning eller andra påhopp anmäls.


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
Allt innehåll i denna blogg skyddas enligt lagen av upphovsrätt.© Sanna Siljeström