2011-04-15 | 20:35:44

Tecknartips: Penselskola (FOTNOT)

Innan jag postar de sista två delarna av Penselskolan, vill jag bara slänga in en liten fotnot.
Många har nämligen frågad vad skillnaden mellan Cel-shade och Soft CG är, så jag tänkte att jag skulle förklara det så snabbt och enkelt som möjligt. :D

Här ovan har jag ritat en liten bild som enkelt visar skillnaden på de två teknikerna. :)

Cel-shading, även känt som Cell-shading eller toon-shading, vill jag nog våga påstå är den vanligaste tekniken när det kommer till animé och manga tecknande.
Tekniken ger ett väldigt "Tecknat" resultat. 

Soft-CG är i stort sätt raka motsatsen till cel-shading. Oavsett målar-teknik så ska slutresultatet vara väldigt "Mjukt".
"CG" Står för "Computer Graphic" Och soft CG betyder alltså rakt översatt "Mjuk Data grafik"

 
Två utav mina bilder där man kan se skillnaden på Soft CG och Cel shading     

Postat av: Emelie

Åh vad snygga bilder! =D

2011-04-16 @ 10:27:13
URL: http://emellay.blogg.se/
Läs inlägget innan du kommenterar och respektera följande;
- Spam och reklamkommentarer godkänns inte.
Det inkluderar även "hej hur mår du"- kommentarer och förfrågningar om bloglovin byten.
- I denna blogg behandlar vi varandra med respekt! All form av nätmobbning eller andra påhopp anmäls.


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
Allt innehåll i denna blogg skyddas enligt lagen av upphovsrätt.© Sanna Siljeström