2011-04-13 | 20:13:18

Tecknartips: SessaMyys lilla penselskola del1

             
Jag blev tillfrågad om vilka penslar jag använder när jag målar, så jag bestämde mig för att göra en liten kort "penselskola". 
Jag har valt att dela upp den i 3 korta delar; Lineart, Celshading, och Soft CG. 

Och jag tänkte börja med att berätta vilka inställningar jag har när jag målar min lineart:








Först och främst kan det vara bra att veta att jag använder mig utav Photoshop CS2. Men de flesta versioner av photoshop är någorlunda lika varandra, så det borde inte vara några problem att följa tipsen om du har något äldre eller nyare program. 
En annan sak värd att veta är att jag använder mig av en WacomIntuos4 tablett när jag målar.




1. De här är inställningarna jag använder på min pensel när jag gör min lineart. 
Jag brukar nästan alltid måla på en yta som motsvarar ett A4 ark. ( File--> New..---> Och sen väljer jag A4 som val. På en del Photoshop har jag för mig att man trycker på "internationellt papper" eller något liknande så finns A4 där :)  )

Tilläggas bör att det ibland är bra att blanda storlekar på penslar när man gör att det blir lite mer "Liv" i bilden.   


2. (Det är viktigt att linearten ALLTID är på ett eget lager!!!!!)

Om jag tycker att linearten blev lite för tunn, så gör du helt enkelt så att du högerklickar på lineart lagret och väljer "Dublicate layer". Och vips får du en kopia av linearten på ett skilt lager! :D Desto fler ggr du gör en kopia, desto tjockare märker du att linearten blir :)

När du är nöjd markerar du alla LINEART LAGER, ((Viktigt att du inte väjer något annat lager än orginal lineart lagret och alla kopiorna)) höger klickar och väljer "Merge layers". När du gjort det slås alla markerade lager samman till ett endaste lineart lager igen :)  
 













Jag hoppas det inte blev allt för rörigt! xD Har ni några frågor, tycker jag glömt något eller har fler önskemål om tecknartips, skriv en kommentar eller skicka ett mail ( [email protected] ) så hjälper jag till så gott jag kan! :D

Tänk på att det här är en tutorial på hur JAG målar. Jag påstår inte att det är så man SKA göra ;)

Lycka till med tecknandet! <333333 // Sanna
Läs inlägget innan du kommenterar och respektera följande;
- Spam och reklamkommentarer godkänns inte.
Det inkluderar även "hej hur mår du"- kommentarer och förfrågningar om bloglovin byten.
- I denna blogg behandlar vi varandra med respekt! All form av nätmobbning eller andra påhopp anmäls.


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
Allt innehåll i denna blogg skyddas enligt lagen av upphovsrätt.© Sanna Siljeström