2012-08-19 | 09:31:00

Ny teckning och allmänt babbel om linearts

Dåså! Här har ni den, min nya bild;


Ja, alltså, jag må vara min egen största kritiker. Men ni måste ju ändå hålla med att linearten är ett skämt?
Jag har vid det här laget provat allt! Jag har målat med korta snabba penseldrag, jag har använt alla penselinställningar som finns för att få bästa möjliga resultat och jag har läst så pass många tutorials att bibelns sidoantal ser blygsamma ut. Ja, allt helt enkelt.

Igår kväll när jag la upp bilden i ett x-antal grupper på bilddagboken samt på DA passade jag på att fråga efter tips på vad jag gör för fel när jag målar mina linerats.
Och hör och häpna, men det är faktiskt inte MIG det är fel på! Kan jag få ett halleluja?!
Nej, tydligen är det så att Photoshop inte går ihop med ritbrädor i allmänhet. När man använder stora penslar och färglägger är det inga problem, men när man gör tunna noggranna streck där det krävs mer precision så laggar det och gör att det ser hackigt och dant ut om man inte kör med full inzoomning!

Nu har jag fått flera tips om att SAI tydligen ska vara ett ruskigt bra program att arbeta med linearts i, så nu har jag införskaffat det och håller tummarna att det är så bra som alla säger! :D
Postat av: Kaleido

Har upplevt att PS är lite bajs med lineart - när jag gör .png filer på CS3 så brukar jag ta till den lilla "linje-pilen" och kombinera med vanliga penseldrag, men tycker ändå att det är lite skräpigt = blir lite hackigt/unsmooth

Har testat Sai och inte riktigt fastnat för det, men färgläggningar på Sai ser allmänt mysigare / smoother ut :) Har Corel 4 hemma som jag fick med min första /och nya tablet och då blev det väldigt reality like - många penslar påminner om vanliga borstar. Det är väl bara att försöka och försöka tills man kommer på vad som fungerar D:

Svar: Jag provade SAI igår och jag är helt lyrisk! Vilken skillnad! Jag kommer med största sannorlikhet göra alla mina linearts i framtiden i det programmet, och sen färglägga i photoshop. :) Just av den anledningen som du säger om Corel, det finns så mycket mer roliga penslar och inställningar för färglägning i det. :)
Sanna

2012-08-20 @ 01:41:46
URL: http://kaleido.blogg.se
Läs inlägget innan du kommenterar och respektera följande;
- Spam och reklamkommentarer godkänns inte.
Det inkluderar även "hej hur mår du"- kommentarer och förfrågningar om bloglovin byten.
- I denna blogg behandlar vi varandra med respekt! All form av nätmobbning eller andra påhopp anmäls.


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
Allt innehåll i denna blogg skyddas enligt lagen av upphovsrätt.© Sanna Siljeström