2013-01-14 | 18:59:00

"Jag hatar feta människor"

Ibland när jag har tid över, som nu tex när det inte är en endaste själ på jobbet, brukar jag ta mig tid att läsa diverse bloggar och  stalka random folk på instagram och facebook.
Och jag har under en längre tid stört mig något så enormt mycket på att nätmobbningen har gått såpass över styr att folk helt enkelt RÄKNAR med att få elaka kommentarer!

Och fenomenet är väll framförallt uppenbart i dom s.k "storbloggarnas" kommentarsfält. Men jag har även stött på fenomenet, dels bland mindre kända bloggar. Men även på min egen, eller mina vänners facebook.
 
Följande är saker man numera inte får göra i bloggosfvären, på facebook, twittra om eller instagramma om man inte vill bli verbalt lynchad;
 
1) BLI GRAVID
Nej hujeda mig, och om någon mot förmodan skulle bli det, visa absolut inte upp bilder på när du äter vindruvor, färgar hår, har ostkväll eller dricker ett litet glas cola. För att tydligen är "graviditet" ett så pass hett ämne att samtliga människor som läser din blogg/ följer din instagram och eller twitter/ är vänner med dig på facebook- gått och utbildat sig till barnmorskor! 
Jajjemen, så det bästa du kan göra är att sterilisera dig. Eller bäst av allt försöka dölja det faktum att du ska ha ett barn.
( Och innan någon (läs= mamma) ringer hysteriskt för att fråga om jag är gravid; NEJ jag är inte gravid. Däremot läser jag flera bloggar där folk är gravida och tycker det är hysteriskt underhållande att läsa kommentarsfälten och läsa alla hobby-barnmorskors hysteriska sammanbrott. För ni vet väll att barnet spontandör om du äter en endaste liten vindruva? )

 
2) VARA SMAL
Tydligen har storleken betydelse i mångas ögon. Iallafall om du råkar väga liiite mindre än vad folk tycker du ska väga. 
Lägg upp en bild på dig i dina nya jeans och BAM så har du plötsligt gått och fått anorexia.
Att du alltid varit smal och äter som en häst spelar ingen roll. Nej nej, du har anorexia, och det finns alltid minst en utbildad läkar-psykolog nära tillhands att ge sitt professionella utlåtande. 
Att vara tjock, however, är helt ok.
 
 
 
3) GÖRA ETT SKÖNHETSINGREPP
Det här med nätmobbning nådde någon form av peek i mina ögon när jag råkade surfa mig in på en utlänsk blogg, låt oss kalla den X, och jag läste av ren uttråkning nästan samtliga inlägg i dennes blog.
Bland kommentarerna på Xs äldre inlägg fick X minsann höra att hen hade en ful näsa, fult hår, att hen var tjock och äcklig. Och dessutom fick X höra att det minsann var hens eget fel att folk kallade hen elaka saker eftersom hen själv gjort sig känd genom att vara ganska elak.
För att göra en lång histora kort valde X så småning om att hålla med alla sina tusentals läsare och försöka rätta till alla "Problem" som pekats ut.
Idag får hen istället på en daglig basis höra hur Fake hen är. För man är inte vacker "på riktigt" om man gjort en eller flera skönhetsingrepp. Hur snyggt slutresultat än är.
Idag är detta ganska vanligt och den svenska  storbloggerskan "kissie" är väll ett ganska klockrent exempel på den här formen av mobbning?  

 
4)BANTA
Det här har jag själv råkat ut för så jag tänker ta det här ur mitt eget perspektiv, men jag vet att det är väääldigt vanligt.
För ett x-antal månader sedan bestämde jag mig för att gå ner i vikt. Och när jag började tacka nej till fikabröd och diverse andra vardagliga sötsaker fick jag nästan på en gång höra att <<Men du är ju inte tjock! Du kan ta en bulle>> eller <<Men varför ska du banta! Du är ju mindre än vad jag är! Menar du att jag är tjock?!>>  
Och hujeda mig när jag råkade facebooka ett glatt; <<Jippey! minus fem mjölkpaket på vågen imorse!>> Oj oj OJ. Vad folk helt plötsligt blev pro-fetma! Det slutade med att jag fick ta bort statusen för att jag inte skulle utbrista något i stil med; <<FINE, men enligt BMI mått mätt är jag ÖVERVIKTIG. Och eftersom jag aldrig rör mig så tänker jag inte "tänka på att muskler väger mer än fett", och är du större än mig då ÄR du fet. Så sluta ät på donken varje dag och börja banta du också! Du skulle antagligen må bättre med 10 kilo mindre runt magen!!>>

Och det vet ni väll? Att vara hälsosam är HEMSKT, men att vara överviktig, alkoholist eller rökare är helt ok?
 
 
 
Och så slutligen, den värsta synden av alla man kan göra på nätet......
5) STAVA FEL

.... Ja, ni kan ju prova själva.
För inte ens jag, med full utbildning i samtliga just nu tillgängliga svenska kurser, kommer undan dom...
"Stavningspoliserna"
Gud vare med dig om du råkar glömma bort reglerna bakom de och dem. Eller om du råkar sätta ett "-" på fel ställe....  
 
RSS 2.0


Allt innehåll i denna blogg skyddas enligt lagen av upphovsrätt.© Sanna Siljeström