2013-03-08 | 12:34:45

På begäran; En viktig historia (hur jag gick ner 10 kg)

Innan ni börjar läsa, ta hänsyn till följande; Ni är MÅNGA som bett om den här berättelsen, antagligen med tanke på att ni faktiskt sett på mig att det fungerar.  
Men keep in mind att alla metoder fungerar olika på alla! Bara för att det fungerar på mig, betyder det inte att det fungerar på dig. 
 
 

Jag är en lat människa. Fruktansvärt lat.
Och dessutom ÄLSKAR jag mat. Framförallt fet mat och läsk. Och som grädde på moset har jag fruktansvärt svårt för att äta grönsaker.

Så man behöver ju inte vara ett geni för att förstå att jag därmed alltid varit ganska tjock.

Genom åren har jag gjort många tappra försök med att gå ner i vikt. Det har varit allt från soppdieter alá cambridge till bantningspiller.
Men i slutändan har det alltid slutat med att jag gått upp alla kilo jag tappat + lite till.
 

Efter jag slutade på McDonalds, som i grund och botten är ett väldigt aktivt jobb, och fick ett skrivbordsjobb istället sköt helt plötsligt talen på vågen i höjden och jag mådde sämre över migsjälv än någonsin!
Jag kände mig fet och ful och mådde verkligen superdåligt. :(

Just då jobbade jag i lag med en människa jag tycker mycket om. Och även hon har gått upp väldigt mycket i vikt. När hon beklagade sig över det faktum att anledningen att hon inte kunde gå ner i vikt var på grund av att hon har så himla ont i lederna och inte orkar röra på sig tog jag lite illa upp och blev nästan lite arg.
Jag har också ont och svårt att träna, betyder det att jag är dömd att vara fet??
Jag menar, det finns rullstolsbundna människor som inte kan gå en meter men som fortfarande är hur snygga och snärta som hellst!

Det var då jag bestämde mig! 

Jag började med att ge mig själv godisförbud och även cola förbud. Jag hade sedan många år tillbaka ett fruktansvärt cola beroende, men eftersom jag bara drack cola zero trodde jag ju att det inte skulle synas på kroppen. 

Aj så fel jag hade!

Bara första månaden gick jag ner 4 kg. 4 FUCKING KILO!
Och det bara genom att sluta dricka cola zero och enbart dricka vanlig cola på lördagar.

Men sen stod det still. Fruktansvärt still. 
Jag tyckte själv jag åt nyttigt och kunde inte förstå varför det inte syntes på vågen! 

Så jag laddade ner en kcal räknar app! I know vad ni tänker, räkna kcal är superdumt och det tar inte hänsyn till sockermängd och blah, blah, blah osv. osv.
MEN vet ni vad. Jag fick mig en riktig tankeställare. 

Appen fungerade väldigt enkelt , man skrev upp sin startvikt och sin målvikt. Och sen på ett väldigt enkelt sätt väger man och skriver upp allt man äter så räknar appen ut hur mycket kcal allt innehåller och sätter även en gräns för hur mycket man får äta! :D
 
 
Det var därför jag fick mig en tankeställare- För, tex, jag hade bytt ut 2 limpor med massor av smör, ost och wathever på, som var min vanliga frukost, mot knäckebröd med liiite smör, hårdkokt ägg och kaviar. I min hjärna var ju det betydligt nyttigare!
Men när man räknade ut kcal så hade jag bara på fukosten slösat bort nästan 400kcal av dom 1200 jag fick äta! Och då hade jag lunch och middag kvar!  O_O och 800 kcal är verkligen inte mycket för lunch och middag.

Så med att jag räknar kcal fick jag ett helt nytt synsätt på mat!  
Bara något så himla enkelt som att inte ha olja på makaronerna sparar massvis med kalorier. :)

Så för att summera hur jag egentligen gick ner i vikt och förhoppningsvis kommer gå ner en hel del mer;

 ♥ Med hjälp av en kcal räknar app i telefonen (jag rek shapeup club, men sök på kaloriräknare så finns det massor att välja på!) skriver jag upp allt jag äter. Och sen ser jag till att jag aldrig äter mer än appen rekomenderar (1230 kcal för mig som sitter still hela dagarna)

 ♥ Blir jag hungrig mellan målen så dricker jag vatten!
Oftast när man är hungrig är man egentligen bara törstig. :)

 ♥ På lördagar räknar jag inte kalorier, utan äter vad jag vill!

 ♥ Egentligen äter jag vad jag vill alla dagar, fast jag håller koll på kalorimängden.
Om jag någon dag råkar äta så jag kanske har 200 kcal kvar på kvällen, ja men då unnar jag mig kanske en cola eller en chai tea latte. ;)




Jag hoppas verkligen att det här inlägget kanske hjälper någon.
Och har ni några frågor, skriv gärna en kommentar så lovar jag att svara på dom i ett nytt inlägg!  ♥
Tänk på att ni kan vara anonyma när ni kommenterar!
Postat av: Kaleido

Åh, vad kul att läsa :D När det går så bra för människor! Och sedan är ju självklart inte alla intresserade av sport ^_^

Upplever själv att jag är lat, men jag har blivit "blessed" men anlag för snabb omsättning - detta + att jag älskar frukt och grönt och att jag basically alltid, alltid har tränat (gymnastik, taekwondo, ballet, basket, cheerleading etc.) samt att jag nu tränar 7h dans i veckan.

Du är ett jättefint bevis på att man kan skärpa till sig :D Och det är klart att man får gotta sig en dag!

Heja Sessis!

Svar: Åh tack så jättemycket finaste du! <3
// Sanna

2013-03-08 @ 21:54:37
URL: http://kaleido.blogg.se
Läs inlägget innan du kommenterar och respektera följande;
- Spam och reklamkommentarer godkänns inte.
Det inkluderar även "hej hur mår du"- kommentarer och förfrågningar om bloglovin byten.
- I denna blogg behandlar vi varandra med respekt! All form av nätmobbning eller andra påhopp anmäls.


Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Kom ihåg mig?
Allt innehåll i denna blogg skyddas enligt lagen av upphovsrätt.© Sanna Siljeström